10 صابون صورت طبیعی کاربردی و مفید برای سلامت پوست

به گزارش مجله باهام، تاریخچه ساخت صابون به 2800 سال پیش از میلاد در بابل باستان می رسد؛ محصولی بسیار کاربردی که سال های سال است در صنعت بهداشت دنیا جایگاهی مهم دارد. در طب باستانی کشورهای مختلف صابون های سنتی تهیه شده از مواد طبیعی از دیرباز تا کنون در روتین های مراقبت از پوست نقش مهمی داشته اند. حتی هنوز هم با وجود انواع و اقسام محصولات مراقبت از پوست با ترکیبات گوناگون و فرمول های شیمیایی مختلف، صابون های سنتی تهیه شده از مواد طبیعی هواداران بسیاری دارند. این نوع صابون ها معمولا مقرون به صرفه هستند و به واسطه قدمت استفاده شان در طب سنتی امتحان خود را پس داده اند. در این مطلب به معرفی ده مدل صابون صورت تهیه شده با مواد، عصاره ها و روغن های طبیعی می پردازیم که در حل مسائل پوستی و سلامت پوست می توانند کاربردی و مفید باشند؛ با ما همراه باشید.

10 صابون صورت طبیعی کاربردی و مفید برای سلامت پوست

1. صابون طبیعی آلوئه ورا؛ مرطوب نماینده و ترمیم نماینده

آلوئه ورا یکی از برترین مواد طبیعی برای آبرسانی پوست است. این ماده بعلاوه حاوی ترکیبات ضد التهابی و التیام دهنده پوست نیز است. اگر در پی یک صابون آبرسان مناسب می شد صابون های حاوی عصاره آلوئه ورا یکی از برترین انتخاب ها برای شما هستند. بعلاوه با توجه به خاصیت ضد التهاب بودن آلوئه ورا این نوع صابون ها برای کاهش عفونت های پوستی و بعلاوه ترمیم پوست می توانند مفید باشند. اگر فرایند درمانی خاصی مانند لیزر، میکرودرم و… را روی پوستتان انجام داده اید و سلول های پوست تان احتیاج به ترمیم دارند هم می توانید به سراغ صابون های حاوی آلوئه ورا بروید.

2. صابون طبیعی زردچوبه؛ برترین صابون صورت روشن نماینده

کاهش تیرگی پوست (Hyperpigmentation) یکی از مهمترین خواص زردچوبه است بنابراین صابون های حاوی زردچوبه جزو برترین صابون های طبیعی برای روشن کردن پوست شناخته می شوند. به جز آن این ماده طبیعی معجزه آسا خواص بی نظیری برای پوست دارد؛ خواصی همانند خاصیت ضد التهاب و اکنه، درمان اسکار آکنه و جای زخم و بعلاوه کاهش التهاب پوست. صابون های حاوی زردچوبه معمولا برای انواع پوست ها مفیدند و می توانند به حفظ سلامت پوست یاری نمایند.

3. صابون روغن آرگان؛ برترین صابون برای پوست خشک و برطرف چروک

احتمالا درباره خواص فوق العاده روغن آرگان برای مو شنیده اید. بهتر است بدانید که روغن آرگان برای پوست هم خواص بسیاری دارد. روغن آرگان مرطوب نماینده، آنتی اکسیدان و تغذیه نماینده عمقی پوست و غنی از ویتامین های A و E است که با افزایش فرایند کلاژن سازی تاثیر زیادی در جوانی، ترمیم چروک ها و لیفتینگ پوست دارد. فقط به خاطر داشته باشید که اگر پوستتان چرب است ممکن است استفاده از صابون های حاوی روغن آرگان پوست تان را چرب تر کند اما برای کسانی که پوست معمولی یا خشک دارند استفاده از این نوع صابون ها عالی است.

4. صابون صورت گوگرد؛ برترین صابون برای پوست چرب و جوش دار

پزشکان برای بسیاری از کسانی که برای جوش صورت و آکنه و یا مسائل پوستی مانند رزاسه و… به آن ها مراجعه می نمایند، صابون گوگرد را تجویز می نمایند. گوگرد به علت دارا بودن خاصیت آنتی باکتریال قوی می تواند در درمان مسائل پوستی همانند جوش، آکنه و سایر علائم عفونتی یا قارچی موثر باشد. علاوه بر این صابون های حاوی گوگرد می توانند با کنترل ترشحات چربی و پاک سازی پوست از سلول های مرده برای کسانی که پوست چرب دارند برترین گزینه باشند.

این محصول به عنوان یک درمان طبیعی شناخته می گردد که بدون احتیاج به نسخه پزشک در مسائل پوستی مانند درماتیت و پسوریازیس هم مؤثر است. فقط به خاطر داشته باشید که به علت خاصیت خشک نمایندگی گوگرد ممکن است صابون های گوگردی برای پوست های خشک و حساس مناسب نباشند.

5. صابون صورت ذغال فعال؛ برترین صابون لایه بردار طبیعی برای پاکسازی صورت

ذغال فعال به دارا بودن خواص پاکسازی نماینده اش معروف است. این ماده طبیعی می تواند علاوه بر آلودگی های محیطی و سموم، سلول های مرده و بافت های مزاحم از روی پوست به خوبی پاکسازی کند. برای کسانی که پوست شان در معرض آلودگی های محیطی مانند آلودگی هوا قرار گرفته است استفاده از صابون های حاوی ذغال اکتیو یا فعال می تواند بسیار مفید باشد. البته به خاطر داشته باشید که خاصیت لایه برداری ذغال اکتیو برای کسانی که پوست بسیار خشک و حساس دارند ممکن است مناسب نباشد.

6. صابون بابونه؛ التیام بخش و آنتی باکتریال

بابونه یک عنصر محبوب در تولیدات مراقبت از پوست به شمار می رود. این گیاه شگفت انگیز خواص بی نظیری برای پوست دارد. بابونه در درمان و بهبود زخم، تسکین التهابات پوستی، برطرف تیرگی و روشن کردن پوست، درمان آکنه و جوش صورت مفید است. این گیاه بعلاوه با دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی خود از تخریب پوست به وسیله رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و خواص ضد پیری هم دارد. صابون های حاوی عصاره بابونه برای انواع پوست ها مناسبند و می توانند برای سلامت پوست صورت و بدن بسیار مفید باشند.

7. صابون درخت چای؛ مناسب برای پوست های چرب، نرم نماینده پوست و کنترل نماینده آکنه

روغن درخت چای به علت دارا بودن خواص ضد التهابی اش سال هاست که در طب سنتی بومیان استرالیا مورد استفاده قرار می گرفته و چندین سال است که مورد توجه جهانی قرار گرفته است.خاصیت ضد التهابی و بعلاوه آنتی اکسیدانی این ماده باعث شده است که صابون های حاوی این روغن اثربخش بتوانند برای کنترل چربی پوست، برطرف آکنه و بعلاوه پاکسازی پوست مناسب باشند.

8. صابون صورت خرچنگ؛ یک گزینه عالی برای لک صورت

کیتین (چیتین) ماده اصلی پوشش خارجی آبزیان دریایی مانند خرچنگ، میگو و… است. به همین علت به صابون هایی که از این ماده تهیه شده اند صابون خرچنگ می گویند. ترکیبات کیتین به عنوان مواد خنک نماینده، ضد باکتری، درمان نماینده زخم و محل سوختگی و بعلاوه التیام دهنده تورم پوستی در تولیدات پزشکی و داروسازی مورد استفاده قرار می گیرند. صابون های تهیه شده از عصاره کیتین هم می توانند در ترمیم سلول های پوستی، کنترل آکنه، جلوگیری از چین و چروک و پاکسازی پوست مناسب باشند. صابون های حاوی کیتین برای انواع پوست ها مناسبند.

9. صابون صورت حلزون؛ کلاژن ساز، ترمیم نماینده و ضد چروک

روغن حلزون حاوی کلاژن و الاستین است و در طب سنتی شرق آسیا یکی از عناصر محبوب برای مراقبت از پوست محسوب می گردد. اسید هیالورونیک، گلیکو پروتئین، کلاژن و الاستین موجود در این روغن سبب شده تا این ماده طبیعی بتواند برای تغذیه پوست، کنترل آکنه، برطرف لک، مبارزه با پیری و بعلاوه افزایش استحکام پوست بسیار مفید باشد. البته بهتر است بدانید که روغن حلزون نسبتا گران است اما شما می توانید به جای روغن حلزون صابون های تهیه شده از این ماده شگفت انگیز را به روتین پوستی تان اضافه کنید. صابون های تهیه شده از روغن حلزون برای انواع پوست ها مناسبند.

10. صابون صورت سفیدآب؛ یک صابون طبیعی عالی برای لایه برداری ملایم

سفیدآب از دیرباز یکی از محصولات محبوب مراقبت از پوست در میان ایرانیان بوده است. جالب است بدانید که این ماده محبوب سنتی خواص بسیاری برای پوست دارد و به واسطه ترکیبات موثرش برای لایه برداری ملایم از پوست می تواند مفید باشد. البته استفاده مستقیم از سفیدآب ممکن است کمی سخت باشد اما می توانید به جای سفیدآب سنتی از صابون های تهیه شده با ماده سفیدآب بهره ببرید. این صابون ها هم برای صورت و هم برای بدن کاربرد دارند و می توانند با پاکسازی ملایم پوست در برطرف جوش صورت، جای جوش و لک مفید و کاربردی باشند. صابون سفیدآب برای انواع پوست مناسب است.

و در آخر

برخی صابون های صورت طبیعی ممکن است بر روی برخی پوست ها اثر خیلی خوبی بگذارند اما با پوست شما سازگار نباشند. برای این که بتوانید برترین صابون صورت طبیعی را برای خودتان انتخاب کنید سعی کنید نوع پوست و بعلاوه مسائل پوستی تان را به خوبی شناسایی کنید؛ به عنوان مثال اگر پوست تان چرب باشد و به سراغ صابون های مخصوص پوست خشک بروید ممکن است پوستتان چرب تر گردد و جوش بزنید یا اگر با وجود داشتن پوست خشک از صابون های صورت مخصوص پوست چرب بهره ببرید ممکن است پوست تان خشک تر گردد و حتی ترک بخورد. اگر آنلاین خرید می کنید علاوه بر چک کردن مشخصات صابون صورت حتما به دیدگاه های مصرف نمایندگان هم دقت کنید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 آبان 1402 بروزرسانی: 1 آبان 1402 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2402

به "10 صابون صورت طبیعی کاربردی و مفید برای سلامت پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 صابون صورت طبیعی کاربردی و مفید برای سلامت پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید